sofiaisabelle.blogg.se

Amazonasdjungeln eller myggornas värld

Publicerad 2014-07-07 17:49:03 i Brasilien 2014,

Tillbaka i Rio igen efter vårt besök i Manaus och Amazonas djungel

Vi anlände till Manuas vid 2 tiden natten till tisdagen
Sov några timmar på ett hotellrum innan vi blev hämtade vid 7.30

Våra tre nätter och fyra dagar i djungeln har varit en upplevelse utöver det vanliga
En upplevelse vi aldrig kommer glömma

Jag får nog dock erkänna att de ettriga myggen gjorde mig totalt galen nattetid och de svidande betten tog kål på mig såväl dag som natt
Därför var nog upplevelsen något trevligare för Fredrik som i stort sett skonades av de vidriga krypen

Men jag är glad att vi gjorde det och att vi nu kan packa ner ytterligare en upplevelse och minne till vår numera ganska stora reseryggsäck

Sammanfattar utflykten i djungeln för er i bilder
Första båtfärden ut till vår Lodge
Något det blev mycket av under våra dagar, och nätter - båtfärder alltså!
Vi passerade vackra vyer och vattnet låg spegelblankt
Vi sov i en lodge två av nätterna, lyckades knycka till oss ett privatrum i sovsalen - myggnätet räddade oss på nätterna (tror jag)
Vi fiskade pirayor - dock utan någon fiskelycka alls!
Solnedgång
Caymanjakt - där vi fick en lektion om de Cayman aligatorer som lever i Amazonas
Jag vågade hålla, detta var en liten ca 3år - de kan bli upp till 100 och den ena av de två arterna i Amazonas kan bli 5-6 meter långa!

På hike i djungeln 

I båten igen
 Vi övernattade en natt i vildmarken - då sov vi i hammockar med myggnät
Vi grillade hel kyckling över eld - så otroligt gott!!!
Egentillverkad ljusstake i ett träd

Tillverkning av Caipirinhas!
Med sjukt mycket alkohol
Tydligen skulle det hålla myggen borta 
- tveksam till om det fungerade på mig
När resten av gruppen gått och lagt sig tog vi oss ut med båten igen - jag, Fredrik, Tia (en tjej från London) och vår guide). Såg på en stjärnklar himmel och drack Caipirinhas.
Vid midnatt fick vi för oss att bada, tydligen skulle det inte vara farlig. Trots caymanerna och pirayorna som lurade i buskagen^^
Det var en excalterande och nervkittlande upplevelse


När det gäller mina myggbett så ser mina ben utan som levande kraters..
Mamma, du hade blivit totalt tokig på mig!! (A)
Jag gör mitt bästa för att inte klia
Men den mest effektiva metoden hade nog varit långa tjocka byxor och tvångströja för att få de att läka innan hemresan! Suck!!!
Av någon anledning var myggen bara förtjusta i mina ben så min överkropp, armar och ansikte är turligt nog skonade!:)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-07-07 21:32:48

Härligt och se era bilder :-)och läsa om era upplevelser.

Som sagt ni har gjort något som inte många gjort eller kommer att göra i sina liv, glad för eran skull// Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-07-24 09:53:03

åh vad härligt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela