sofiaisabelle.blogg.se

45 dagar i Stavanger

Publicerad 2013-10-17 11:59:19 i Livet i Stavanger,

För 45 dagar sedan packade vi för sista gången ihop våra väskor (totalt 9stycken!) för att ge oss iväg på nya äventyr. Tåget gick från Göteborg central på kvällen den 2 september, där vi blev avvinkade av pappa och lillasyster Frida. Sedan dess har mycket hänt. Vi bor numera i Stavanger. I ett hus på Madlaveien 57. Vi har båda löst tillvaron med jobb, Fredrik förhoppningsvis för en längre period, och jag tillsvidare med deltidsjobb på Peak Performance och McDonalds. Vi har träffat massa nytt härligt folk, mest svenskar som precis som vi flyttat till Stavanger för att finna lyckan. 
 
Att flytta till en nya stad, till ett nytt land, är en väldig omställning. Men det har gått bra, det har varit lättare än jag vågade hoppats på. Livet flyter på och jag trivs just nu väldigt bra med mitt liv och är nöjd med valet att lämna allt i Sverige bakom oss och prova våra vingar. Det är mycket som är nytt, bara att vardagshandla är en ny erfarenhet, men vi börjar finna oss tillrätta i de norska matbutikerna, som skiljer sig mycket från våra affärer hemma i Sverige. Men visst saknar man att kunna gå in i en mataffär och hitta allt man behöver, kunna köpa alla de matvaror som man är van vid och känner igen. Det norska språket har gått bra att komma in i, norrmännen är ganska lika oss svenskar i det mesta vilket gör att man snabbt känner sig hemma. Som svensk i Norge känner man sig välkommen och uppskattad, vilket givetvis har bidragit till att vi enkelt anpassat oss.
 
Stavanger är en mycket vacker by (som lillasyster skrev för ett tag sedan: "det går snabbt när man byter land, att säga by istället för stad") och jag är glad att vi valde att bosätta oss just här. Inte för att jag har så mycket att jämföra med, och troligtvis hade jag varit nöjd var jag än hamnat. Men det är en by som är lagom stor och med allt man behöver för att kunna trivas och må bra. Här kan vi absolut bli kvar ett tag, vilket känns tryggt då det är planen.
 
Det jag har att säga till er som tänkt tanken och funderar på att flytta och finna lyckan på annan ort eller i ett annat land, det är värt det. Man behöver inte göra det så konkret som oss och göra sig av med lägenhet, sälja av möbler och säga upp sig från jobbet innan man känt på det nya livet. Utan det går att hyra ut sin lägenhet eller hus för en period. Höra om man kan få tjänstledigt från jobbet och ge sig iväg, prova vingarna och tillåta sig att känna efter. Oavsett om man väljer att flytta hem igen eller om man satsar och bor kvar så är det en erfarenhet. Det som är absolut jobbigast att ångra är de man aldrig gjort, så jag råder er att våga testa! Det behöver inte handla om att flytta till annan ort eller land, det kan vara mycket mindre saker som du länge funderat på. Våga chansa! Det är mitt enda råd!
 
 
 
xoxo Sofia

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2013-10-17 21:48:20

Med tanke på hur huset ser ut - när ska ni skaffa katt? ;)

Skönt att ni trivs, känner att vi inte pratar så mycket mer än läser varandras bloggar. Men vi får försöka finna tid för skype snart. Tror att jag kommer att vara "upptagen" hela tiden efter att Mårten flyttat hit (a) Bara 2 veckor kvar!!

Svar: Haha, katt blir det inget med. Blir svårt att ta med till Brasilien och jorden runt! Katt får bli senare :)Ja, jag vet! Men hur jobbar du då? Jag har tid de flesta kvällar!

Btw! Läsa varandras bloggar är oavsett bättre än inget!!
Sofia Bertilsson

Postat av: Louise

Publicerad 2013-10-20 13:44:55

Vad härligt att flytta! :) Vill själv flytta utomlands, dock blir det England för mig.

Svar: Ja det är verkligen ett äventyr :) Okej, är det planerat? När flyttar du och vad ska du göra där? :)
Sofia
Sofia Bertilsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela